Doctor Who klockorna i Saint John frukost 14

Doctor Who sjunde säsong når en annan viktig milstolpe med” The Bells of Saint John”, öppningsavsnittet för den senare halvan av säsongen, där Jenna Louise Coleman äntligen gör sin riktiga debut som Clara Oswald. ”The Snowmen” gjorde det mesta av den tunga lyftningen som satte upp den nya status quo för serie 7B (ungefär som hur ”the Christmas Invasion” verkligen tog en tung belastning av ”New Earth” tillbaka i Serie 2), Så ”The Bells of Saint John” har råd att vara en mycket mer lättsam episod än sin föregångare med relativt lägre insatser. Och när det gäller följeslagare introduktioner, detta avsnitt ger verkligen en förändring av takten från vad vi är vana vid: vi är vanligtvis (åter)introducerade till doktorns karaktär genom ögonen på en följeslagare när de blir bekanta med honom, men efter allt som framkom i ”Asylum of the Daleks” och ”The Snowmen”, här introduceras vi till en följeslagare genom doktorns ögon för en förändring, när han söker henne och försöker förstå henne.

”The Bells of Saint John” har en ganska enkel och okomplicerad plot, som vid denna tidpunkt är vad du kan förvänta dig av en följeslagares inledande avsnitt. Veckans monster är inte fokus här – att etablera doktorns co-star och visa upp allt hon har att erbjuda till serien är – vilket är synd, eftersom de största skurkarna i det här avsnittet faktiskt är ett ganska coolt koncept, och de känner sig lite underutnyttjade och underexplored. Stimuleringen för detta avsnitt är en riktig långsam bränning: den första akten tar sin tid att sätta upp doktorn och Claras nuvarande levnadsvillkor och sätta dem i en position där de möts, men därifrån börjar andra och tredje akten få en seriös fart när episodens huvudspiontema börjar bli framträdande, och doktorn och Clara börjar bli allvarliga om att konfrontera de allestädes närvarande skurkarna som terroriserar London.

läkare som klockorna i Saint John konspiration 8

efter händelserna i ”The Snowmen” lever den elfte läkaren fortfarande i ensamhet av ”The Bells of Saint John”, umgås med några munkar just nu och försöker förstå Clara Oswald, den omöjliga flickan – vem hon är, var hon kom ifrån och hur hon kan reinkarneras flera gånger genom historien. Han börjar faktiskt bli lite besatt av henne, för att berätta sanningen. Så småningom korsar deras vägar igen av ödet, och efter allt som doktorn gjorde för henne mellan episoderna är det ironiskt nog Clara som hittar honom när hon ringer TARDIS för hjälp med sin dator och tänker att det är en teknisk support hotline. Racing till dagens London där hon bor, läkaren ivrigt vill plocka upp där de slutade i den sista episoden och vara hennes nya bästa vän – men hon har ingen aning om vad han pratar om, och naturligtvis, hon tror att han är helt galen.

det problemet skapar huvudkonflikten mellan våra två huvudpersoner för serie 7B. Läkaren ser Clara som en förlängning av hennes ekon och undrar om hon inte är helt sanningsenlig om vem hon säger att hon är, medan Clara verkligen är sin egen person med sina egna erfarenheter som är helt okunnig om att hon har haft några andra liv än hennes nuvarande. Ur hennes perspektiv har händelsen som får henne att bli reinkarnerad inte hänt ännu, och det kommer inte att hända förrän ”doktorns namn”. I alla fall riktas Clara därefter av veckans skurkar, som vill ha henne död eftersom hon vet för mycket om deras onda system för att fånga mänskliga själar på internet, som mat för en främmande parasit. Läkaren gör det till sitt personliga uppdrag att backa upp henne och hjälpa henne att överleva: han har misslyckats henne två gånger nu i två olika livstider i ”Asylum of the Daleks” och ”The Snowmen”, så han är fast besluten att hålla henne säker nu.

doktorn började den gradvisa processen att flytta förbi sin sorg för dammarna och komma tillbaka på fötterna i det sista avsnittet, och vid denna tidpunkt har han officiellt fått sitt spår tillbaka. Han är tillbaka på toppen av sitt hjältespel, om det självsäkra och hänsynslöst effektiva sättet han hanterar Fröken Kizlet och hennes goons är någon indikation. För första gången på länge får han visa upp allt som tidsresor kan göra när han bestämmer sig för att visa Clara repen som en potentiell följeslagare (igen), och han tycker tydligt om att ta henne på en rolig motorcykeltur över London. Så småningom, Fröken Kizlet och hennes team av hackare lyckas rycka Clara ifrån honom när han minst anar det med en förrädisk smygattack, och de har fullt för avsikt att utsätta henne för ett öde värre än döden, precis som de har gjort med hundratals andra oskyldiga människor. Men doktorn kommer absolut inte att sitta och låta det passera, så han bestämmer sig för att höja något helvete.

kommer från klackarna i det sista avsnittet, där doktorn var förvånansvärt brutal mot Dr. Simeon, höjdpunkten i detta äventyr ger ett annat exempel på hur min pojke Eleven kan vara en sten kall pappa när han vill vara. Han skickar Fröken Kizlet en mycket speciell överraskning på sitt kontor för att övertala henne att släppa alla människor hon har fångat i sitt moln. Efter att han vapen sin egen mördarteknik mot henne, får hennes offer äntligen lite rättvisa. Läkaren räddar världen och river ner en farlig skuggorganisation, och det är väldigt mycket en känsla av att så imponerande som allt detta är, det är fortfarande bara en vanlig dag på kontoret för honom. När London är säkert igen, han har en personlig chatt med Clara där han övertygar henne att flyga iväg med honom och se honom universum. Han har äntligen en chans att lösa mysteriet om hennes paradoxala natur, men okänt för honom, han kommer inte hitta de svar som han söker som Serie 7 sträcker sig på, för att han tittar på alla fel platser.

läkare som klockorna i Saint John Cafe 5

efter två falska startar, där Jenna Louise Coleman spelade två helt olika karaktärer i ”Asylum of the Daleks” och ”The Snowmen”, introduceras vi äntligen till den verkliga, ursprungliga Clara Oswald som vi kommer att spendera de kommande två och en halv säsongerna med i ”The Bells of Saint John”. Liksom Rose Tyler är Clara en mycket splittrande följeslagare i showens fandom – du tenderar att antingen älska henne eller hata henne, särskilt med tanke på hur mycket av en stor och inflytelserik roll hon fick i Moffat – eran-och tack och lov gillar jag henne ganska.

Clara är en 21st century nanny som för närvarande gör en tjänst för några familjevänner av henne och hjälper dem att hålla ner fortet medan de är i nöd, för som alla vet är hon en mycket pålitlig och pålitlig lass. Men hon har för närvarande slagit en ruta i sitt liv och hon känner sig ouppfylld, för att hon alltid drömde om att resa och ha äventyr när hon var yngre, och hon tänkte att hon skulle ha gjort mycket mer med sig själv nu än att hänga runt sitt gamla grannskap. Hon har lagt alla sina drömmar och ambitioner på håll för att hantera några viktiga verkliga saker (även om hon skulle vilja hedra minnet av sin mamma, som delade dessa drömmar med henne), och hon väntar i grunden på att hennes liv verkligen börjar vid tiden för detta avsnitt. Läkaren dyker upp vid hennes dörr en dag, babblande nonsens, agerar som om de är gamla vänner när de inte är, och i allmänhet är ganska kryptiska – så naturligtvis, hon tror att han är nötter och bestämmer sig för att hålla henne avstånd från honom. Men efter att doktorn räddat sitt liv från en illvillig grupp hackare som försökte mörda henne, reviderar hon sin åsikt om honom. Hon bestämmer att han är en konstig kille, men han är inte halv dålig, och han är ett mysterium som är värt att hålla fast och lösa.

under det här avsnittet introduceras Clara till en konstig, vild och fantastisk värld där allting är möjligt, och till hennes kredit, istället för att stänga av och gå i förnekelse som många människor skulle förmodligen göra i sin position, försöker hon fortsätta och ta allt i steg. Clara dras till doktorns sorglösa, världsbesparande livsstil, trots hennes reservationer om det, för djupt ner älskar hon ett bra äventyr. Ett misslyckat försök att ladda upp sin själ till internet slutar ge Clara några super söta hacking färdigheter, som hon senare bestämmer sig för att vapen mot sina angripare – använda dem för att ge läkaren en fördel.

Clara är en självbeskriven kontrollfreak, och hon känner sig alltid mest bekväm när hon är den som ringer skott av en operation. Även om detta är hennes första avsnitt, vi börjar se några tidiga spår av det drag här. När läkaren försöker hacka de män och kvinnor som jagar dem tar Clara snabbt över, för hon är övertygad om att hon kan göra jobbet bättre än han kunde, trots att hon bara har sin djupgående kunskap om datorer för en dag. Senare, när läkaren erbjuder att låta henne resa med honom och frestar henne med allt universum har att erbjuda någon, insisterar hon på att han väntar en annan dag och ger henne lite tid att tänka över det. Detta lilla beslut illustrerar verkligen en stor skillnad mellan henne och hennes ekon, som skulle ha hoppat på chansen att springa iväg med läkaren. Den verkliga Clara Gillar i allmänhet att väga sina alternativ och sitta på ett riktigt stort beslut innan hon gör någonting större – åtminstone fram till Serie 9, när hon blir farligt hänsynslös. Clara sätter villkoren för hur hon ska börja resa med honom, vilket verkligen sätter scenen för hur hennes förhållande till läkaren kommer att bli i framtiden.

läkare som klockorna i Saint John upp Skärvan 7

B-plot av detta avsnitt som ägnas åt skurkarna handlar om underverk av modern teknik, och hur de kan användas för att orsaka mycket skada av dem med skadliga avsikter – vilket innebär att huvudförutsättningen för detta avsnitt förmodligen kommer att känna sig otroligt daterad efter ett par decennier passerar. Men som en oavsiktlig period för 2010-talet är ”The Bells of Saint John” en ganska exakt representation av hur anslutna människor har blivit med varandra över hela världen sedan internetuppfinningen, och det gör riktigt bra användning av sociala medier juggernauts som Twitter och Facebook.

skadliga rovdjur som riktar sig till människor via internet är något vi alla har lärt oss att förbereda oss för någon gång när det gäller grundläggande internetsäkerhet – trots allt kommer sändning av ditt personliga liv till miljarder främlingar alltid med en viss uppsättning risker – men i ”The Bells of Saint John” finns det ett extra lager av fara som bara finns i en science fiction-serie som Doctor Who. Namnlösa: killer wi-fi som attackerar dig via din dator. Det största hotet i detta avsnitt är en skuggorganisation ledd av en kvinna som heter Miss Kizlet, som laddar upp mänskliga själar till internet med avancerad teknik och sedan skördar dem som mat för sin chef – en namnlös arbetsgivare / främmande parasit som rankas över dem alla. Som du kan föreställa dig är Fröken Kizlet en amoral kvinna som inte har några problem att begå vilka grymheter hon måste för att få vad hon vill – hon använder till och med sin teknik på sina egna anställda för att manipulera dem då och då. Hon kan hacka mänskliga sinnen och använda dem som sina dockor. Hon kan hacka teknik hela London, och använda den för att spionera på människor eller spåra ner dem vart de än går.

det finns mycket paranoia-bränsle hos Miss Kizlets team, eftersom de kan vara överallt i världen och deras inflytande är långtgående. I teorin borde de vara en svår fiende att slå, men i själva verket hanteras de ganska enkelt i sista akten. De stod aldrig en chans mot doktorn när han bestämde sig för att bli allvarlig och de förlorade sitt eget skyddande lager av anonymitet, vilket är synd, eftersom den ambitiösa konflikten i detta avsnitt lätt hade potential att vara en tvåparter. Jag uppskattar att skurkarnas system har varaktiga konsekvenser. De har laddat upp människor till sitt virtuella moln ett tag nu, och de flesta av deras offer har inte nya kroppar att återvända till – de begravdes eller kremerades för flera år sedan. Läkaren kan rädda Clara och några andra nya mål, men för de flesta fattiga själar som de har fångat är en barmhärtig död det bästa han kan göra för dem.

när avsnittet slås upp tar ”the Bells of Saint John” en sista mörk vändning. Varelsen som skurkarna alla arbetade för visar sig vara den stora intelligensen, en plotvridning som förskådades ganska bra under hela episoden: servrarna de använder spegeltankar och kastar dem tillbaka på människor innan de dödar dem, vilket var samma sak som den främmande snön gjorde tillbaka i ”The Snowmen”. Den stora intelligensen indoktrinerade Fröken Kizlet att vara hans bonde när hon bara var ett barn, precis som han gjorde med Dr.Simeon, och sedan kastar han henne bort utan en andra tanke när hennes användbarhet är över. Hon är så lojal mot honom att hon raderar alla spår av honom från hennes sinne för att täcka hans spår. Genom att göra det utplånar hon hela sitt vuxna liv och lämnar henne permanent ett barn i en vuxen kvinnas kropp, som nu kommer att gå i fängelse för brott som hon aldrig kommer ihåg att begå. Fröken Kizlet var en hemsk person, och det här är verkligen ett karmiskt öde för henne, men jag blir fördömd om det inte är en dyster att verkligen tänka på.

läkare som klockorna i Saint John Frukost 7

”The Bells of Saint John” är regisserad av Colm McCarthy, en nykomling i serien som visar mycket skicklighet och självförtroende bakom kameran. Den moderna inställningen av detta avsnitt visar sig vara en ganska skarp kontrast till det viktorianska London som vi just såg i ”The Snowmen”, och jag måste säga, från hur det filmades, London ser särskilt vackert ut i den här historien. Många av stadens berömda landmärken gör ett utseende, som Westminster Bridge, Themsen och naturligtvis Shard, som blir fokus för klimaxen.

Murray Golds poäng är mycket rik den här veckan och blandar elektroniska beats med en traditionell orkester till trevlig effekt. Den elfte doktorns tema,” Jag är doktorn”, visas upp flera gånger under timmen (i” Spoonheads ”och” Up The Shard”), och efter alla förluster och nederlag som doktorn har fått lida under de senaste två episoderna, är de triumferande repriserna av hans huvudtema när han lyckas få överhanden över skurkarna mycket tillfredsställande. Clara tema ges en annan skyltfönster samt och utvidgas till fullo, efter det gjorde sin rätta debut i det sista avsnittet, i spåret ” Clara?”: en nyckfull, sorglös och romantisk bit som understryker den första scenen av doktorn och Clara som verkligen ansluter, efter att han har tenderat till henne i sängen. ”A Turbulent Flight ”står verkligen ut bland Murrays poäng, eftersom det i grunden är en adrenalinfylld variant av” River ’s Path” från Serie 5 (En annan omläggning av Rivers tema visas under montage av Clara hacking The Shard i klimaxen). ”Bah Bah Biker ”är en kort men söt öronmask som bara används en gång för en scen av Clara and the Doctor bonding, och slutligen,” Jag kan ändra mig ” omsluter allt med en varm, sentimental touch, vilket ger oss några sista repriser av Claras tema och elva tema för att stänga episoden.

” The Bells of Saint John ”är en ganska mitten av vägen episod av Doctor Who med vackra produktionsvärden, som tar ett tag att verkligen hitta sin fot, men det gör det bra att bygga på momentum från” The Snowmen ” och sätta scenen för resten av serie 7B att följa.

betyg: 8/10.

Sidoanteckningar:

läkare som klockorna i Saint John konspiration 7

* ”är det hon?””Kvinnan två gånger död, och hennes sista budskap. Han drogs till denna plats av fred och ensamhet för att han skulle kunna gudomliga hennes mening. Om han verkligen är arg, så är detta hans galenskap”.

* ” vilket kapitel är du på?””Tio ”” elva är bäst. Du kommer att gråta dina ögon ut ” jag såg vad du gjorde där, Moffat.

* Clara är skriven som din stereotypa boomer karaktär i hennes första avsnitt, som vet så lite om datorer att hon inte ens kan ansluta till internet, men med tanke på att hon är tänkt att vara tjugosju, det är en ganska stor sträcka. Kanske Claras föräldrar hatade modern teknik och varnade henne för att hålla sig borta från de djävulska lådorna medan hon växte upp.

* ”Jag är någonsin så förtjust i Alexei, men mitt samvete säger att vi borde förmodligen döda honom” ”Jag ska informera HR” ”faktiskt, han är på väg att åka på semester. Döda honom när han kommer tillbaka. Låt oss inte vara orimliga”.

* ”kommer du på allvar att sitta där hela natten?””Japp! Jag lovar att jag inte kommer att vika från denna plats” ”Nåväl, jag måste komma till dig”.

* ” Föreställ dig det: mänskliga själar fångade som flugor på world wide web. Fast för alltid, ropar efter hjälp ”” är det inte i princip Twitter?”Man, läkare som verkligen inte gillar Twitter.

* min favoritscen i det här avsnittet måste vara doktorn och Clara som sparar ett plan från att krascha. Jag älskar Murray Golds poäng (”a Turbulent Flight”), hela 360-skottet i Tardis konsolrum och det faktum att Clara aldrig släpper sin kopp te genom hela prövningen, som en sann engelskkvinna.

*”Jag är doktorn. Jag är en utomjording från yttre rymden. Jag är tusen år gammal, Jag har två hjärtan och jag kan inte flyga ett plan! Kan du?!””Nej!””Åh, bra. Låt oss göra det tillsammans!”

* ” okej. När ska du förklara för mig vad i helvete som händer?””Frukost ”” Vad?! Jag väntar inte på frukost!””Det är en tidsmaskin. Du behöver aldrig vänta på frukost”.

* ”så, vad händer om du hittar dem? Vad händer då?””Jag vet inte, jag kan inte berätta för framtiden, jag jobbar bara där”.

* ” Tja, du är ung. Borde du inte göra unga saker med unga människor?””Du menar som du, till exempel? Ner, pojke”.

*”det är obscent. Det är mord!””Det är livet. Bonden tenderar sin flock som en kärleksfull förälder. Slakteriet är inte en motsägelse. Ingen älskar boskap mer än Burger King”.

* jag förstår varför Clara inte kunde hålla sina nya datorkunskaper så länge, för att de skulle göra henne alltför OP, men jag tyckte verkligen om den monteringen av hennes hacking The Shard.

* läkaren som kör sin motorcykel upp på sidan av skärmen är en helt löjlig visuell, och jag älskar det så mycket.

*” du löjlig man. Varför kom du ens hit? Vad för?””Det gjorde jag inte, jag är fortfarande på cafe. Jag avslutar mitt kaffe, härlig plats. Du hackar folk, men jag? Jag är gammaldags: jag hackar teknik. Här är din motivation ” Helvete ja, Doc.

*det är värt att notera att alla tre Claras inledande episoder (”Asylum of the Daleks”, ”The Snowmen” och ”The Bells of Saint John”) innehåller scener av någon som blir mindwiped, vilket är ganska passande i efterhand, med tanke på omständigheterna för hur hon lämnar showen i ”Hell Bent”.

* ” Clara? I din bok fanns ett blad. Varför?””Det var inte ett blad. Det var sida ett”.

* ” just då, Clara Oswald. Dags att ta reda på vem du är”.

Vidare Läsning: